Saturday, August 4, 2012

DÜRÜSTLÜK TESTINE VAR MISINIZ? by Nazan Saatci on July 22, 2011

DÜRÜSTLÜK TESTINE VAR MISINIZ?

by Nazan Saatci on July 22, 2011

Ülkemizde her gün üst üste patlayan sike, rüsvet, organize suç olaylari zaten karisik olan kafalarimizi daha da karistirdi. Hayata güvensiz olan duygularimizi daha da zayiflatti. Silahli Kuvvetlerimiz, ögretim kurumlarimiz, hatta sporumuz bir tabuydu. Zaten poltikaya inancimiz yoktu, geri kalanlari da yok ettiler. Tabularimizi birer birer yiktilar. Kim? Tabi ki biz...insan. Ne ekersek onu biçeriz. Ne olacak simdi? Biz kime inanacagiz? Gördügünüz gibi tablo karamsar. Peki bir çikar yol yok mudur, bireylerin yapmasi gereken seyler yok mudur? Var tabi. Her zaman bir yol vardir.

Önce size bir test yapalim. Bakalim ne kadar dürüstsünüz. Ben sizler için bir test hazirladim. Ama bir problem var tabi. Acaba siz bu sorulara dürüst yanitlar verebilecek misiniz? Iste sorun da burada.

Bence cevabinizi kimselerle paylasmayin. Sonuç vicdaninizla aranizda kalsin. O, yani vicdaniniz zaman zaman sizi sorgular. Is ki siz onu bir kez karsinizdaki sandalyeye oturtmayi basarabilin. Kendinizi sorgulamayi aliskanlik haline getirebilin. Yaptiginiz her hareketinizde dürüst davranmaniz gerektigini hatirlayip dikatli yasayabilin. Temizlige kendi ruhunuzdan baslayin. Dürüst bir gelecek adina deymez mi?

Dini inançlari kuvvetli olan insanlarin bazilari bu testte daha basarili olabilirler. Çünkü korkulan bir merci vardir. Günah, sevap ve dürüstlük elele yürür. Ama bazen din olgusu varken bile binlerce yalan duyariz. Bu bize o ruhun, dini olguyu gerektigi derecede anlamadigini ve hissetmedigini gösterir. Her din dogruyu gösterir, uygulanamamasi insanin kendi eksikligindendir.

Her birey dürüst olabilseydi muhakkak ki sorun kalmazdi dünyamizda. Dürüst aile dürüst fertler yetistirme çabasi içinde olurdu. Ama herkesin dürüst olmasini bekleyemiyecegimize göre vaz mi geçeçegiz. Hayir biz her bir fert olarak elimizden geleni yine yapacagiz.

Ama gelin önce kendinizi yargilayin. Ben ne kadar dürüstüm? Sorular asagida, cevaplarini verin kendi kendinizi sorgulayin bakalim. Puanlama en altta.

1-Talebesiniz. Imtihandasiniz.Arkadasinizin kagidini görme yada soru cevaplarina kolaylikla ulasma sansiniz var.

a) Tereddütsuz kopye çekerim.
b) Muhakkak geçecek kadar bilgim vardir, tenezzül etmem.
c) Çalismistim ama bilmedigim yerlerden geldi,bu sinifi geçmem lazim siz babami bilmezsiniz, tereddüt bile etsem sinifi geçmek için herseyi yaparim.

2- Bir küçük bahçeniz var, bahçenizde de bu gun size ait olmayan bir tavuk oturuyor.

a) Allah bana bir tavuk yollamis diye düsünür hemen keser yerim.
b) Komsulari gezerim, sahibini ararim. Bana ait olmadigini düsünür ona iyi bakarim.
c) Sahibini ararim bulamazsam ve bakacak durumum da yoksa ihtiyaci olan birisine veririm. Ablamlar çok çocuklu, ihtiyaçlari vardir.

3-Küçük bir is yeriniz var. Zar zor para kazaniyorsunuz. Hayat zor. Bir müsteriniz yanlislikla size fazla para verdi, farkinda da degil.

a) Parayi çaktirmadan alip çekmeceye koyarim.
b) Fazla verdiniz der, geri veririm.
c) Kisi zengin görünüyorsa vermem, fakir ise parayi iade edebilirim hemde iyilik yapmis olurum.

4-Is yeriniz var. Sürekli mal aliyorsunuz. Bazen mal aldiginiz firmalar hata yapiyorlar. Bazen bir fazla ,bazen iki eksik yolluyorlar. Bu hatalar sizi sinirlendiriyor.

a)Eksik yada fazla her defasinda bildiririm.
b) Eksik yollamislarsa bildirir isterim ama fazlasini bildirmem. Vakit kaybi her defasinda masraf edip telefon açiyorum.
c) Firmasina göre hareket ederim. Fazla yollamislarsa ve firma büyükse geri yollamam, küçükse yollarim.

5-Yolda bir cüzdan buldunuz.

a) Iade ederim, adres yoksa karakola götürürüm.
b) Içine bakarim, miktar büyükse tutarim.Bana yollanmis bir sans olarak düsünürüm helede ihtiyacim varsa.
c) Aslinda miktar küçükse iade ederim, tenezzul etmem.

6-Arkadasim büyük bir rüsvet alacagimizi söyledi. Bu isten bana da güzel bir kar cikacakmis. Bütün yapacagim çalistigim kurumdaki bilgileri onlara aktarmak.

a) Sahislar büyük isimler ,olay cok saglam görünüyor derhal yardimci olurum. Sonunda ölüm yok ya.
b) Arkadasima bir daha beni boyle bir konuya muhatab etmemesini soyler, red ederim.
c)Pazarlik eder bana verilecek parayi artiririm. Olurmu ya, arada ucuza gitmeyelim.

7-Arkadasim okumam için kitaplarini verdi.

a) Verilen hiç bir seyi iade huyum yoktur. Unutuyorum genelde, dalginim da.
b) Çok sevmissem birisini tutar, vermeyi unutabilirim. Canim alt tarafi bir kitap.
c) Hepsini vaktinde iade ederim.

8- Ailemizden miras kaldi hepimize.

a) Maddi durumlarimiza göre paylasilmasindan yanayim.
b) Durumlarimiz ne olursa olsun esit paylasimdan yanayim.
c) Çogunluk benim olmali, benim hepsinde emegim var. Ben hakkediyorum. Senelerdir onlara ben bakiyorum.

9-Yabanci bir ülkede çok büyük bir magzada alis veris yapiyorsunuz. Miktar büyük oldugu halde kasadaki kisi yanlislik yapti ve siz çok az bir para ödediniz.

a) Geri döner , "hata yaptiniz, daha çok ödemeliydim" derim.
b) Aptal miyim ben, hata yapmasaymis, geri iade etmem tabi.
c) Türkiye’de olsa derdim ama burasi elin gavur ülkesi, hiç sesimi çikarmam.

10- Arkadasimin fikrini çok beyendim.

a) Saygi duyar ismi ile beraber paylasirim.
b) Kanunen fikir hakki yoktur, kendi fikrim gibi yazar, anlatirim.
c) Benim sayilir, bende düsünebilirdim, ne olacak ki.

11- Çocuklariniz her gün komsunun bahçesinde. Meyvalari yiyorlarmis devamli sikayet geliyor.

a) Çocuklarima oraya gitmemeleri ve kimsenin malini almamalari gerektigini, günah oldugunu anlatirim.
b) Valla ne yaparlarsa yapsinlar. Çocuk bunlar , engellemek olmuyor.
c) Benim cocuklarim isini bilir.

12- "Dogru söyleyeni dokuz köyden kovarlarmis" sözü için ne düsünüyorsunuz?

a) Basimi belaya sokacak birsey ise susarim yoksa dogruyu söylerim.
b) Dogru sözdür, hiç karismam valla…dogru yanlis, arkami döner giderim.
c) Ne olursa olsun ben dogru söylerim yine de.

13- Yalan söylermisiniz?

a) Gerekirse söylerim tabi, duruma bagli.
b) Pembe dedigimiz cinsten arada bir söyleyebilirim.
c) Bazen susarim ama yalan söylemem.

14- Açikta litre ile süt satiyorsunuz. Her gün içine bir bardak su koysaniz, kimse anlamaz ama sizin gelirinizde iyi bir yükselme olacak.

a) Kesinlikle yapmam.
b) Yaparim, lezzet degismiyorsa.
c) Eee artik sizde cok oldunuz. Karismayin öyle herseye. Zaten zor geçiniyoruz. Size ne. Sizin tuzunuz kuru galiba.

1-b, 2-b, 3-b, 4-a, 5-a, 6-b, 7-c, 8-b, 9-a, 10-a, 11-a, 12-c, 13-c, 14-a,
Her bir dogru cevaba 10 puan veriyoruz. Eger puan toplaminiz 140 in altinda çiktiysa siz dürüst degilsiniz.Çünkü dürüstlükde kademeler yoktur. Sadece dürüst ve dürüst olmayan insan vardir. Çizgiler beyaz ve siyah kadar kesindir. Dürüstlük duruma göre degisebilen bir olgu degildir. Aslinda cevaplari herkes bilir ama uygulamak önemlidir. Birini bile uygulamiyorsaniz o konu üzerinde çalismali kendinizi devamli sorgulamalisiniz.

Dürüst bir yasantiniz olusun umid ederim. Dürüstlügün size getirecegi güzellikler ve huzur saymakla bitmez. Öncelikle rahat uyursunuz. Siz dürüst olun, birakin gerisini kainata, yardim gelir, Rabbiniz bilir. Sevgiler.

Nazan Saatçi

Temmuz 2011 / U.S.A

No comments:

Post a Comment