Sunday, November 11, 2012

DÜRÜSTLÜK TESTİNE VAR MISINIZ? / NAZAN SAATCI

DÜRÜSTLÜK TESTİNE VAR MISINIZ? / NAZAN SAATCI

by Nazan Saatci ve Dostlari on Sunday, March 4, 2012 at 11:56pm ·
DÜRÜSTLÜK TESTİNE VAR MISINIZ? / NAZAN SAATCI YAZDI
by Nazan Saatci on Thursday, July 21, 2011

DÜRÜSTLÜK TESTİNE VAR MISINIZ?

22 Temmuz 2011,

Nazan SAATÇİ
Ülkemizde her gün üst üste patlayan şike, rüşvet, organize suç olayları zaten karışık olan kafalarımızı daha da karıştırdı. Hayata güvensiz olan duygularımızı daha da zayıflattı. Silahlı Kuvvetlerimiz, öğretim kurumlarımız, hatta sporumuz bir tabuydu. Zaten poltikaya inancımız yoktu, geri kalanları da yok ettiler. Tabularımızı birer birer yıktılar. Kim? Tabi ki biz...insan. Ne ekersek onu biçeriz. Ne olacak şimdi? Biz kime inanacağız? Gördüğünüz gibi tablo karamsar. Peki bir çıkar yol yok mudur, bireylerin yapması gereken şeyler yok mudur? Var tabi. Her zaman bir yol vardır.

Önce size bir test yapalım. Bakalım ne kadar dürüstsünüz. Ben sizler için bir test hazırladım. Ama bir problem var tabi. Acaba siz bu sorulara dürüst yanıtlar verebilecek misiniz? Işte sorun da burada.

Bence cevabınızı kimselerle paylaşmayın. Sonuç vicdanınızla aranızda kalsın. O, yani vicdanınız zaman zaman sizi sorgular. Iş ki siz onu bir kez karşınızdaki sandalyeye oturtmayı başarabilin. Kendinizi sorgulamayı alışkanlık haline getirebilin. Yaptığınız her hareketinizde dürüst davranmanız gerektiğini hatırlayıp dikatli yaşayabilin. Temizliğe kendi ruhunuzdan başlayın. Dürüst bir gelecek adına deymez mi?

Dini inançları kuvvetli olan insanların bazıları bu testte daha basarili olabilirler. Çünkü korkulan bir merci vardır. Günah, sevap ve dürüstlük elele yürür. Ama bazen din olgusu varken bile binlerce yalan duyarız. Bu bize o ruhun, dini olguyu gerektiği derecede anlamadığını ve hissetmediğini gösterir. Her din doğruyu gösterir, uygulanamaması insanın kendi eksikliğindendir.

Her birey dürüst olabilseydi muhakkak ki sorun kalmazdı dünyamızda. Dürüst aile dürüst fertler yetiştirme çabası içinde olurdu. Ama herkesin dürüst olmasını bekleyemiyeceğimize göre vaz mı geçeçeğiz. Hayır biz her bir fert olarak elimizden geleni yine yapacağız.

Ama gelin önce kendinizi yargılayın. Ben ne kadar dürüstüm?
Sorular aşağıda, cevaplarını verin kendi kendinizi sorgulayın bakalım. Puanlama en altta.

1-Talebesiniz. Imtihandasınız.Arkadaşınızın kağıdını görme yada soru cevaplarına kolaylıkla ulaşma sansınız var.

       a) Tereddütsuz kopye çekerim.
       b) Muhakkak geçecek kadar bilgim vardır, tenezzül etmem.
       c) Çalısmıştım ama bilmediğim yerlerden geldi,bu sınıfı geçmem lazım siz babamı bilmezsiniz, tereddüt bile etsem sınıfı geçmek için herşeyi yaparım.

2- Bir küçük bahçeniz var, bahçenizde de bu gun size ait olmayan bir tavuk oturuyor.

       a) Allah bana bir tavuk yollamış diye düşünür hemen keser yerim.
       b) Komşuları gezerim, sahibini ararım. Bana ait olmadığını düşünür ona iyi bakarım.
       c) Sahibini ararım bulamazsam ve bakacak durumum da yoksa ihtiyacı olan birisine veririm. Ablamlar çok çocuklu, ihtiyaçları vardır.

3-Küçük bir iş yeriniz var. Zar zor para kazanıyorsunuz. Hayat zor. Bir müşteriniz yanlıslıkla size fazla para verdi, farkında da değil.
       a) Parayı çaktırmadan alıp çekmeceye koyarım.
       b) Fazla verdiniz der, geri veririm.
       c) Kişi zengin görünüyorsa vermem, fakir ise parayı iade edebilirim hemde iyilik yapmış olurum.

4-Iş yeriniz var. Sürekli mal alıyorsunuz. Bazen mal aldığınız firmalar hata yapıyorlar. Bazen bir fazla ,bazen iki eksik yolluyorlar. Bu hatalar sizi sinirlendiriyor.

       a)Eksik yada fazla her defasında bildiririm.
       b) Eksik yollamışlarsa bildirir isterim ama fazlasını bildirmem. Vakit kaybı her defasında masraf edip telefon açıyorum.
       c) Firmasına göre hareket ederim. Fazla yollamışlarsa ve firma büyükse geri yollamam, küçükse yollarım.

5-Yolda bir cüzdan buldunuz.

        a) Iade ederim, adres yoksa karakola götürürüm.
        b) Içine bakarım, miktar büyükse tutarım.Bana yollanmış bir sans olarak düşünürüm helede ihtiyacım varsa.
        c) Aslında miktar küçükse iade ederim, tenezzul etmem.

6-Arkadaşım büyük bir rüşvet alacağımızı söyledi. Bu işten bana da güzel bir kar cıkacakmış. Bütün yapacağım çalıştığım kurumdaki bilgileri onlara aktarmak.

       a) Sahıslar büyük isimler ,olay cok sağlam görünüyor derhal yardımcı olurum. Sonunda ölüm yok ya.
       b) Arkadaşıma bir daha beni boyle bir konuya muhatab etmemesini soyler, red ederim.
       c)Pazarlık eder bana verilecek parayı artırırım. Olurmu ya, arada ucuza gitmeyelim.

7-Arkadaşım okumam için kitaplarını verdi.

a)   Verilen hiç bir şeyi iade huyum yoktur. Unutuyorum genelde, dalgınım da.   
b)   Çok sevmişsem birisini tutar, vermeyi unutabilirim. Canim alt tarafı bir kitap.
c)   Hepsini vaktinde iade ederim.


8- Ailemizden miras kaldı hepimize.

a)   Maddi durumlarımıza göre paylaşılmasından yanayım.
b)   Durumlarımız ne olursa olsun eşit paylaşımdan yanayım.
c)   Çoğunluk benim olmalı, benim hepsinde emeğim var. Ben hakkediyorum. Senelerdir onlara ben bakıyorum.

9-Yabancı bir ülkede çok büyük bir magzada alış veriş yapıyorsunuz. Miktar büyük olduğu halde kasadaki kişi yanlışlık yaptı ve siz çok az bir para ödediniz.

       a) Geri döner , "hata yaptınız, daha çok ödemeliydim" derim.
       b) Aptal mıyım ben, hata yapmasaymış, geri iade etmem tabi.
       c) Türkiye’de olsa derdim ama burası elin gavur ülkesi, hiç sesimi çıkarmam.

10- Arkadasımın fikrini çok beyendim.

      a) Saygı duyar ismi ile beraber paylaşırım.
      b) Kanunen fikir hakkı yoktur, kendi fikrim gibi yazar, anlatırım.
      c) Benim sayılır, bende düşünebilirdim, ne olacak ki.

11- Çocuklarınız her gün komşunun bahçesinde. Meyvaları yiyorlarmış devamlı şikayet geliyor.

       a) Çocuklarıma oraya gitmemeleri ve kimsenin malını almamaları gerektiğini, günah olduğunu anlatırım.
        b) Valla ne yaparlarsa yapsınlar. Çocuk bunlar , engellemek olmuyor.
        c) Benim cocuklarım işini bilir.

12- "Dogru söyleyeni dokuz köyden kovarlarmış" sözü için ne düşünüyorsunuz?

       a) Başımı belaya sokacak birşey ise susarım yoksa doğruyu söylerim.
       b) Dogru sözdür, hiç karışmam valla…doğru yanlış, arkamı döner giderim.
       c) Ne olursa olsun ben doğru söylerim yine de.

13- Yalan söylermisiniz?

       a) Gerekirse söylerim tabi, duruma bağlı.
       b) Pembe dediğimiz cinsten arada bir söyleyebilirim.
       c) Bazen susarım ama yalan söylemem.

14- Açıkta litre ile süt satıyorsunuz. Her gün içine bir bardak su koysanız, kimse anlamaz ama sizin gelirinizde iyi bir yükselme olacak.

       a) Kesinlikle yapmam.
       b) Yaparım, lezzet değişmiyorsa.
       c) Eee artık sizde cok oldunuz. Karışmayın öyle herşeye. Zaten zor geçiniyoruz. Size ne. Sizin tuzunuz kuru galiba.

1-b, 2-b, 3-b, 4-a, 5-a, 6-b, 7-c, 8-b, 9-a, 10-a, 11-a, 12-c, 13-c, 14-a,
Her bir doğru cevaba 10 puan veriyoruz. Eğer puan toplamınız 140 ın altında çıktıysa siz dürüst değilsiniz.Çünkü dürüstlükde kademeler yoktur. Sadece dürüst ve dürüst olmayan insan vardır. Çizgiler beyaz ve siyah kadar kesindir. Dürüstlük duruma göre değişebilen bir olgu değildir. Aslında cevapları herkes bilir ama uygulamak önemlidir. Birini bile uygulamıyorsanız o konu üzerinde çalışmalı kendinizi devamlı sorgulamalısınız.

Dürüst bir yaşantınız olusun umid ederim. Dürüstlüğün size getireceği güzellikler ve huzur saymakla bitmez. Öncelikle rahat uyursunuz. Siz dürüst olun, bırakın gerisini kainata, yardim gelir, Rabbiniz bilir.
Sevgiler.

Nazan Saatçı

Temmuz 2011 / U.S.A


No comments:

Post a Comment