John William Waterhouse
by Nazan Saatci ve Dostlari on Sunday, February 19, 2012 at 6:31pm ·
John William Waterhouse
Gençlik yıllarında Nino olarak bilinen John William Waterhouse, 6 Nisan 1849'da Roma'da doğmuştu. Anne ve babası sanata olan ilgilerinden dolayı İtalya'ya gelmiş iki İngiliz ressamdı. Waterhouse ve ailesi 1850'li yılların sonlarına doğru İngiltereye geri döndüler. Waterhouse babasının stüdyosunda heykel ve resim üzerine yeteneklerini geliştirdi. Kraliyet Akademisine birçok kez başvuruda bulunduktan sonra ancak 1870 yılında kabul edildi. 1895 yılında akademinin bir üyesi oldu.
Waterhouse'un doğduğu yere olan sevgisini yansıtan ilk çalışmaları İtalyan tema ve manzaralarına odaklanmıştır. Daha sonraki çalışmalarında Alma-Tadema ve Frederick Leighton gibi pre-raphaelist ressamların işlediği konularla ilgilenmiştir.
Özellikle Roma mitolijisi ve Keats, Tennyson gibi klasik İngiliz şairleri olmak üzere klasik mitoloji, tarih ve edebiyat konuları üzerine yaptığı 200'den fazla tablosu bulunmaktadır. Öldüren cazibeleriyle erkekleri kurban durumuna düşüren güzel kadınlar eserlerinde yer alan önemli ögedir.
Yaşadığı süre içinde tanınmış olan ender ressamlardan biridir. Uzun bir hastalık döneminden sonra 10 Şubat 1917'de ölünceye kadar resim yapmaya devam etmiştir. Başta Frank Dicksee ve Herber James Draper olmak üzere daha sonraki pre-raphaelistlerin çoğu Waterhouse'un stilinden önemli ölçüde etkilenmişlerdir.
John William Waterhouse
Waterhouse, circa 1886. Born 6 April 1849(1849-04-06)
Rome, Papal States Died 10 February 1917(1917-02-10) (aged 67)
London, United Kingdom Nationality British Field Painter Training Royal Academy Movement Pre-Raphaelite Works Hylas and the Nymphs
The Lady of Shalott
Ophelia Influenced by Lawrence Alma-Tadema
Frederic Leighton
John William Waterhouse (baptised 6 April 1849; died 10 February 1917) was an English painter known for working in the Pre-Raphaelite style. He worked several decades after the breakup of the Pre-Raphaelite Brotherhood, which had seen its heyday in the mid-nineteenth century, leading him to have gained the moniker of "the modern Pre-Raphaelite".[1] Borrowing stylistic influences not only from the earlier Pre-Raphaelites but also from his contemporaries, the Impressionists,[1] his artworks were known for their depictions of women from both ancient Greek mythology and Arthurian legend.
Born in Italy to English parents who were both painters, he later moved to London, where he enrolled in the Royal Academy of Art. He soon began exhibiting at their annual summer exhibitions, focusing on the creation of large canvas works depicting scenes from the daily life and mythology of ancient Greece. Later on in his career he came to embrace the Pre-Raphaelite style of painting despite the fact that it had gone out of fashion in the British art scene several decades before.
Although not as well known as earlier Pre-Raphaelite artists such as Dante Gabriel Rossetti, John Everett Millais and William Holman Hunt, Waterhouse's work is currently displayed at several major British art galleries, and the Royal Academy of Art organised a major retrospective of his work in 2009.
Gençlik yıllarında Nino olarak bilinen John William Waterhouse, 6 Nisan 1849'da Roma'da doğmuştu. Anne ve babası sanata olan ilgilerinden dolayı İtalya'ya gelmiş iki İngiliz ressamdı. Waterhouse ve ailesi 1850'li yılların sonlarına doğru İngiltereye geri döndüler. Waterhouse babasının stüdyosunda heykel ve resim üzerine yeteneklerini geliştirdi. Kraliyet Akademisine birçok kez başvuruda bulunduktan sonra ancak 1870 yılında kabul edildi. 1895 yılında akademinin bir üyesi oldu.
Waterhouse'un doğduğu yere olan sevgisini yansıtan ilk çalışmaları İtalyan tema ve manzaralarına odaklanmıştır. Daha sonraki çalışmalarında Alma-Tadema ve Frederick Leighton gibi pre-raphaelist ressamların işlediği konularla ilgilenmiştir.
Özellikle Roma mitolijisi ve Keats, Tennyson gibi klasik İngiliz şairleri olmak üzere klasik mitoloji, tarih ve edebiyat konuları üzerine yaptığı 200'den fazla tablosu bulunmaktadır. Öldüren cazibeleriyle erkekleri kurban durumuna düşüren güzel kadınlar eserlerinde yer alan önemli ögedir.
Yaşadığı süre içinde tanınmış olan ender ressamlardan biridir. Uzun bir hastalık döneminden sonra 10 Şubat 1917'de ölünceye kadar resim yapmaya devam etmiştir. Başta Frank Dicksee ve Herber James Draper olmak üzere daha sonraki pre-raphaelistlerin çoğu Waterhouse'un stilinden önemli ölçüde etkilenmişlerdir.
John William Waterhouse
Waterhouse, circa 1886. Born 6 April 1849(1849-04-06)
Rome, Papal States Died 10 February 1917(1917-02-10) (aged 67)
London, United Kingdom Nationality British Field Painter Training Royal Academy Movement Pre-Raphaelite Works Hylas and the Nymphs
The Lady of Shalott
Ophelia Influenced by Lawrence Alma-Tadema
Frederic Leighton
John William Waterhouse (baptised 6 April 1849; died 10 February 1917) was an English painter known for working in the Pre-Raphaelite style. He worked several decades after the breakup of the Pre-Raphaelite Brotherhood, which had seen its heyday in the mid-nineteenth century, leading him to have gained the moniker of "the modern Pre-Raphaelite".[1] Borrowing stylistic influences not only from the earlier Pre-Raphaelites but also from his contemporaries, the Impressionists,[1] his artworks were known for their depictions of women from both ancient Greek mythology and Arthurian legend.
Born in Italy to English parents who were both painters, he later moved to London, where he enrolled in the Royal Academy of Art. He soon began exhibiting at their annual summer exhibitions, focusing on the creation of large canvas works depicting scenes from the daily life and mythology of ancient Greece. Later on in his career he came to embrace the Pre-Raphaelite style of painting despite the fact that it had gone out of fashion in the British art scene several decades before.
Although not as well known as earlier Pre-Raphaelite artists such as Dante Gabriel Rossetti, John Everett Millais and William Holman Hunt, Waterhouse's work is currently displayed at several major British art galleries, and the Royal Academy of Art organised a major retrospective of his work in 2009.
No comments:
Post a Comment